För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq
Nyheter
Tidningen företagaren

Tokyo-konditorn: Popup blev genvägen till de svenska fikaborden

Ai Ventura är mästerkonditorn som får Sverige att älska japanska bakverk. Tack vare smart popupverksamhet växer hennes kundkrets lavinartat.
Publicerad 5 dec 2019
Konidtorn Ai Ventura gör succé med Popup-butiker. Foto: Maria De La Croix.

Kastanjetårta, pumpapudding, cream puff, shortcake, anpan och matcha macarons. Det som var vardagsfika i Ai Venturas konditori i Tokyo har varit tämligen okända delikatesser i nya hemstaden Stockholm. Något som Ai Ventura nu är på god väg att förändra, tack vare smarta, rekordsäljande popup-event.

För sex år sedan gick flyttlasset från Japan och parallellt med svenskastudier och föräldraledighet satte Ai Ventura igång med att bygga upp sin verksamhet på nytt.

– Jag hade en dröm om att få introducera och sprida japanska bakverk i Sverige, men jag kunde varken svenska eller engelska och jag saknade nätverk i Sverige. Jag startade eget men hade inte råd att öppna en egen butik, berättar Ai Ventura.

Beställningar började ändå droppa in från förtjusta landsmän som saknade äkta japanska bakverk.

– En kund till mig ville också lära sig att göra bakverken själv. Hon pratade med en restaurang där hon var leverantör och så föddes mitt popup-koncept Bon Aibon, i april för två år sedan, berättar Ai Ventura.

Sex månader senare upprepade hon popup-insatsen och intresset var rekordartat, efter att ryktet spridit sig.

– Första gången var det mycket vänner och bekanta till mig. Men nu hände något. Plötsligt kom det otroligt mycket folk. De köade i 2–3 timmar runt hela kvarteret i snö och kyla för att köpa bakverken. Det var kaos, säger Ai Ventura.

Parallellt frågade en bekant till henne om hon var intresserad av att ta över kaféet på Östasiatiska museet.

– Min väninna skulle flytta hem till Japan och undrade om jag ville driva kaféet. Jag kunde inte tacka ja, för min andra dotter skulle födas när som helst. Däremot insåg jag att lokalen inte behövde stå helt tom, konstaterar Ai Ventura.

Popup-premiären på Östasiatiska skedde i februari 2018, efter att hon frestat kunder och följare på sin Facebookgrupp och Instagramkonto. Resultatet? Fullsatt. Och den här gången var hon förberedd.

– Jag fick införa ett digitalt kösystem. Vi fördubblade antalet besökare jämfört med tidigare popup-event och sålde tusen bakverk på fyra timmar. Vissa köpte med sig 30 stycken. Det gick väldigt smidigt ändå, just tack vare digitala kölappar via Facebook live.

En gång i månaden har Bon Aibon tagit över Östasiatiskas kafé – och slagit besöksrekord och sålt slut på bakelser varje gång, fram till i mars i år. Då kunde Ai Ventura skörda frukten av popup-eventen på ännu ett otippat sätt.

– Bokförlaget Natur & Kultur hörde av sig och frågade om jag ville ge ut en bok om japanska bakverk. De hade följt mig på Instagram och via popup-verksamheten. Så jag satte igång, berättar hon.

"Folk köade i två-tre timmar runt hela kvarteret för att köpa bakverken"

Boken kom ut i augusti, vilket lett till stor uppmärksamhet i media och ännu fler bokade popup-event. Samtidigt finns drömmen kvar om att någon gång öppna ett permanent konditori igen, som i Tokyo.

– Men det är mycket svårare här än i Japan. Det kostar så mycket att driva ett livsmedelsföretag med ett kök och utrustning som uppfyller Livsmedelsverkets krav. Med popup-verksamhet kunde jag börja mycket billigare och enklare än med en fast butik, konstaterar Ai Ventura.

En annan fördel med popup är intresset som väcks när kunderna inte ständigt har chansen att köpa varorna, även om det också medför en extra press på att göra ett överväldigande intryck, menar hon.

– Om det bara är en viss dag, tid och plats som du kan prova en viss vara skapar det intresse, särskilt när det är bakverk som du inte kan få tag i på andra håll i Sverige. Då vill du inte missa det. Du kan också nå nya målgrupper och fler kunder än om du har en fast butik, på en och samma plats.

Finns det några nackdelar?

– Det gäller att bli bra på att beräkna hur mycket du hinner sälja under eventet, du kan inte bara sälja slut på bakverken nästa dag, vilket du kan när du har en fast lokal. Du vill heller inte få slut på varor när många köar i timtals för att få handla.

Vad har popup gett dig och företaget?

– Det var aldrig min plan att köra popup, jag hade bara inte något annat sätt att börja på. Men när jag fick chansen och jobbade så hårt, då gick det jättebra – mycket bättre än vad jag kunnat tro. Det blev vägen till att förverkliga min dröm att introducera japanska bakverk i Sverige.

Vilket tips har du till den företagare som funderar på popup?

– Det roliga med popup är att det finns så många saker som kan hända som du inte har en aning om innan. Det dyker kanske upp en stor chans, som du inte kunnat föreställa dig, som med min bok. Våga prova!


Text: Per Manns och Malin Sund.

Popup - så här gör du

Läs popup-experten Rikard Lundbergs råd om du funderar på att starta en popup i vår guide. 

Fler nyheter från Företagarna